Pá. Lis 1st, 2024
Spread the love

Etický kodex členů KMN

Klub motoristických novinářů na základě svého profesního zaměření vypracoval „Etický kodex motoristického novináře“, který je pro jeho členy závazný.

Motoristický novinář reprezentuje nejen svůj klub, ale i odborné znalosti a mravní kodex novináře. A proto:
-Zveřejňuje jen informace, jejichž původ je znám; v opačném případě je nutné zmínit nezbytné výhrady.
– Respektuje pravdu bez ohledu na důsledky, které to pro něj může mít, vyhledává informace, které slouží všeobecnému zájmu, i přes překážky.
– Dbá na rozlišování faktů od osobních názorů.
– Odmítá jakýkoli nátlak na zveřejnění nepravdivé, nebo jen částečně pravdivé informace.
– Nepoužívá nepoctivé prostředky k získání informace, fotografie nebo dokumentu a nevyužívá k tomu dobré víry kohokoliv. Nepoctivost prostředků je při tom třeba posuzovat v souvislosti s veřejným zájmem na publikování příslušné informace.
– Vyloučí všechny činnosti, které by jej mohly kompromitovat nebo vést ke konfliktu zájmů. Nesmí ve svůj prospěch využívat informace získané při výkonu povolání dříve, než budou zveřejněny.
– Nezneužívá výsad plynoucích z povolání novináře k prezentování svých osobních postojů, vyjma textů označených jako komentář.
– Nezneužívá možných výhod plynoucích z členství v Klubu motoristických novinářů.
– Nepublikuje materiály, které jsou úmyslně v rozporu s pravidly silničního provozu.
– Nepublikuje pod svým jménem opsané nebo upravené články jiných kolegů. Převzít text možné je, ale pouze s předchozím souhlasem autora a s uvedením zdroje.
– Nepřijímá úplatky, dary, nebo pozvání na akce, které nemají profesní souvislost a které lze za úplatky považovat. Úplatkem lze rozumět hodnotu, která může být vykládána jako zisk neoprávněné výhody.
– Výrazně odlišuje inzerci a jiné aktivity PR od klasické redakční práce v médiích.
– K testům zapůjčená vozidla vrací v dohodnutý čas a v předepsaném stavu. Vždy informuje zapůjčitele o závadách i skrytých poškozeních. Případné nestandardní využití testovacího automobilu (okruhy, testy v náročném terénu, zahraniční cesty) si předem domluví.

– Dodržuje zásady bezpečné jízdy.

– Nepoškozuje dobré jméno povolání motoristického novináře a KMN, například agresivní jízdou či ohrožováním ostatních účastníků provozu.

– Má vždy na paměti, že povolání motoristického novináře je prémiovou profesí, a proto dbá každým svým počínáním o růst její prestiže. Důstojně reprezentuje dobré jméno KMN.