Smečka motoristických novinářů se v úterý pro tiskovce značky BYD přesunula do holešovického uměleckého centra DOX, kde proběhla tisková konference při příležitosti uvedení další čínské automobilky na český trh. Šlo tentokrát o Xpeng.
Kdo je Xpeng a co nabízí?
Čínský značka Xpeng byla založená v roce 2014 v Kantonu a specializuje se na vývoj a výrobu čistě elektricky poháněných vozidel. Od roku 2023 drží 4,99 % akcií automobilky Xpeng koncern Volkswagen, se kterým spolupracuje na vývoji nové globální platformy pro elektromobily.
V Evropě představuje Xpeng jednu z mála značek, které nevyrábí spalovací motory ani jejich hybridní verze a věnuje se výhradně elektromobilům.
Kdo stojí za importem vozů Xpeng?
Dovozem elektromobilů Xpeng na český trh je společnost Hedin Distribution CZ, která je součástí švédské skupiny Hedin Mobility Group. Tato společnost patřila loni mezi tři největší prodejní a distribuční organizace v Evropě, s ročním objemem prodeje 259 000 vozů. Působí v 14 zemích, distribuuje vozidla 15. značek v síti 330 vlastních dealerství.
V rámci Evropy je Hedin Mobility Group největším obchodním partnerem značek Mercedes-Benz, Kia, Ford a MG a druhým největším partnerem značky BMW. V České republice je známá především díky akvizici ve společnosti Hošek Motor v Brně.
Vysoké cíle na zatím malém a dost obsazeném hřišti
Uvedení elektromobilů značky Xpeng se zhostili Petr Lehký, Deputy CEO Hedin Distribution CEE a Country manager XPENG pro ČR a Robert Baumgartner, CEO Hedin Distribution CEE. Ti také představili trojici elektromobilů – G6, G9 a P7, plus velmi atraktivní poutač v podobě modelu elektrického létajícího auta, na bázi osobního dronu.
Na tiskovce se mluvilo o cíli, dosáhnout s vozidly Xpeng na 10 % českého trhu elektromobilů, což je hodně ambiciózní představa. Vezmeme-li v úvahu, že o doposud pětiprocentní podíl elektromobilů na celkovém českém trhu usiluje už 37 značek a svými registracemi dosahuje 37 % podíl domácí Škoda, jde svým způsobem o hodně odvážné přání.
Co vozidla Xpeng nabídnou
Konkurence není malá. Samotná vozidla Xpeng svými parametry míří mezi prémiové konkurenty, a to i cenově. Nabízejí sice špičkové technologie, včetně využívání umělé inteligence, elegantní design vně i uvnitř, ale podobnými ambicemi se mohou chlubit také mnohé další značky.
Ultrarychlé nabíjení, inteligentní ekosystém Xpilot s pěti pokročilými milimetrovými radary, 12 ultrazvukových senzorů a dvanáct kamer, jsou skvělé argumenty. Technické údaje působí rovněž lákavě, když např. model P7 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,1 s, má dojezd 576 km a největší SUV, G9 má dojezd 570 km atd. Bude to stačit třeba na zavedenou Teslu?
Individualita může lákat
Podle slov Roberta Baumgartnera není Xpeng běžná automobilka. Je to technologická značka, která do osobní přepravy přenáší prvky známé spíše z oblasti letectví, jako jsou pokročilá prostorová orientace, vyspělé adaptivní systémy a inteligentní automatizace, to vše už dostupné při každodenním používání a v atraktivní designu.
První prodejce na Praze 5
Tím je společnosti Mach Motors, kde si už mohou zákazníci nové elektromobily Xpeng prohlédnout a zarezervovat. Ceny začínají u modelů SUV, G6 od 1 119 900 Kč, G9 od 1 499 900 Kč a pro sedan P7 pak od 1 229 900 Kč.
Během následujících měsíců by měly být otevřeny další prodejny a servisní místa s tím, že do konce roku 2026 jich bude šest. Cílem je prodat minimálně 1000 vozů Xpeng.
Karel Beránek, DOX Holešovice, Video: Luděk Kortus
Novinky Xpeng pro český trh prezentovali Petr Lehký (vlevo) a Robert Baumgartner (vpravo)