Pá. Čvc 4th, 2025
Spread the love

K 30. červnu 2025 jezdilo po českých silnicích již přes 46,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Jen za prvního půlroku přibylo 6 910 nově registrovaných vozidel, což představuje meziroční nárůst o 66 %. Bateriové elektromobily si tak aktuálně drží 5,6% podíl na trhu s novými osobními vozidly.

Žebříčku nejžádanějších modelů vévodí Škoda Elroq s 1 470 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq (956 registrací).

Třetí místo patří Tesle Model Y, který si letos pořídilo 794 zákazníků. Rostoucí zájem se neomezuje jen na nová auta – během sledovaného období bylo do Česka dovezeno také 3 880 ojetých elektromobilů, které nyní tvoří 5,4 % všech dovezených ojetin. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných na portálu cistadoprava.cz, která čerpají ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů .

Škoda Elroq začíná v tuzemsku porážet Teslu, Foto: Škoda Auto

V průběhu ledna až června bylo na tuzemském trhu registrováno 122 639 nových osobních vozidel (meziročně o 2,9 % více), z nich 6 910 bylo bateriových elektrických (meziročně o 66 % více). Bateriové elektromobily byly s podílem 5,6 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si s 66,9% podílem připsaly benzínové motorizace (meziročně +4,2 %), před naftovými s 20,8% podílem (meziročně -17,3 %), plug-in hybridní motorizace dosáhly podílu 4,0 % (meziročně +68,9 %), vozidla na zkapalněný ropný plyn LPG pak 2,6 % (meziročně +40,3 %), registrováno bylo 21 vozidel s vodíkovým palivovým článkem.

Nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů zaznamenala značka Škoda, která své registrace zvýšila o 459 %. Tento vysoký růst jí umožnil získat tržní podíl 35,1 % a pozici lídra trhu v daném segmentu. Naopak Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, vykázala meziroční pokles o 36 %, což se promítlo do snížení jejího tržního podílu z 41,1 % na 15,9 %. Výrazný růst naopak zaznamenal Volkswagen, který se s nárůstem o 172 % dostal na aktuální podíl 7,3 %. Mezi další značky z první desítky, které zaznamenaly meziroční pokles registrací, patří Volvo s úbytkem o 37 %.

„Z hlediska jednotlivých modelů byla nejregistrovanější Škoda Elroq s 1 470 evidovanými vozidly, na druhém místě se umístila Škoda Enyaq s 956 registracemi a třetí příčku obsadila Tesla Model Y s 794 novými evidencemi,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. Dodává, že mezi deseti nejprodávanějšími bateriovými elektromobily došlo k poklesu registrací u modelů Tesla Model Y (-8 %), Tesla Model 3 (-66 %) a Hyundai Kona (-19 %). Zajímavostí je i vývoj v oblasti vodíkových vozidel – v červnu bylo registrováno 20 vozidel Toyota Mirai, což znamená, že během prvního půlroku dosáhl jejich celkový počet nových registrací 21 kusů.

Registrace ostatních kategorií nových bateriových elektromobilů v období leden-červen 2025:

  • lehká užitková vozidla; (628 voz., meziročně +415 voz., tržní podíl 6,5 %)
    • Maxus 177 voz., Mercedes-Benz 101 voz., Toyota 81 voz., …
  • nákladní automobily; (57 voz., meziročně +49 voz., tržní podíl 1,3 %)
    • Mercedes-Benz 33 voz., Fuso 6 voz., Toyota 4 voz., …
  • elektrobusy; (12 voz., meziročně 0 voz., tržní podíl 2,8 %)
    • MAN 7 voz., Iveco Bus 3 voz., Solaris 2 voz
Ilustrační FOTO: Bozankaya

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy realizuje on-line průzkum zaměřený na praktické zkušenosti uživatelů bateriových elektromobilů v České republice. Cílem je získat informace o každodenním používání elektromobilů, včetně zvyklostí při dobíjení, využívání veřejné a neveřejné infrastruktury. Průzkum je anonymní, bude probíhat do 20. července 2025 a jeho výsledky pomohou při plánování dalšího rozvoje elektromobility a dobíjecí infrastruktury v Česku. Závěry průzkumu budou zveřejněny na webu Čistá doprava.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Autor: Ing. Lukáš Kadula, MBA, Centrum dopravního výzkumu

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *